OSMAN MÜFTÜOĞLU’NDAN SAĞLIKLI UZUN YAŞAMIN ŞİFRELERİ

‘’ANKAmall Sağlık Söyleşileri’’ne konuk olan Prof. Dr. Osman Müftüoğlu, sağlıklı ve uzun bir yaşam için dikkat edilmesi gereken birincil koşulları anlattı.

11

Konusunda uzman, önemli isimlerin konuk olduğu “ANKAmall Sağlık Söyleşileri” Osman Müftüoğlu ile devam etti. Başkentlilerin büyük ilgi gösterdiği söyleşide, ilk kez bir AVM’de ziyaretçilerle buluşan Prof. Dr. Osman Müftüoğlu, sağlıklı ve uzun yaşamın şifrelerini anlattı, yaşam tarzından uyku ve beslenme düzenine kadar pek çok konuya değinerek önemli bilgiler verdi.

Kız çocukları ömrü uzatıyor

Konuşmasında sağlıklı bir yaşlanma için düzenli bir hayatın önemine vurgu yapan ünlü doktor, “Evli biri olmak, yaşlılığı eşiyle birlikte karşılamak mühim bir avantaj. Yeni bir çalışma, evli çiftlerde yaşlılığa bağlı bunama riskinin daha az olduğunu bir kez daha net ve açık olarak gösterdi. Evli insanların bunama oranı bekarlara göre yüzde 43 daha düşük. Bunun yanında kız çocukları da önemli bir etken. ‘Oğlan evlenene, kız ölünceye kadar’ dedikleri doğru. Yıllardır gelen yaşlı hastalarımızın yanında da çoğunlukla kızları oluyor” dedi.

“İyi ya da kötü yaşlanmayı tercihlerimiz belirliyor”

Yaşam tercihlerinin aslında hayatı şekillendirdiğini ve yaşlılıktaki durumu da belirlediğini söyleyen Müftüoğlu şunları anlattı:

“Uykusuz kalıp kalmamak, iyi beslenip beslenmemek, kötü alışkanlıklardan uzak durmak bizim elimizde. Dolayısıyla iyi yaşlanmak ya da kötü yaşlanmak bizim tercihimiz. Beslenme, uyku düzeni ve spor hayatımızda önemli bir yere sahip. Mesela uyku beynimiz için bir besin. Ne kadar uyuduğumuz kadar nasıl uyuduğumuz da önemli. İnsan yaradılışında uykunun bir zamanı var. Melatonin salgılanma zamanı saat 21.00’de başlar, 23.00’e kadar devam eder. Bu aralıkta uyumak gerek. Kaliteli bir uyku için de öncesinde ışığın, sesin azalması ve duygu durumunuzun sakinleşmesi lazım. Spor da önemli ancak vücudumuza en uygun olanı yapmalıyız. Ben yürüyüşü öneriyorum; vücudumuzdaki kasların yüzde 10’u kollarımızda, yüzde 80’i göbek çizgisinin altında bulunuyor. Yürüdüğünüz zaman motor hacminizin yüzde 80’inin kullanırsınız.

“Damak çatlatan her şey damar çatlatır”

Beslenme önerilerini de paylaşan Müftüoğlu, uzak durulması gereken besinlere de dikkat çekerek, “Mümkün olduğunca doğal katkısız besinler tüketilmeli. Zararlı besinlerden uzak durulmalı. Yağ gibi, şeker, un gibi ‘damak çatlatan’ lezzetlerin bazen ‘damar çatlatan’ tehlikeler haline gelmesine yol açan tat unsurlarından biri de tuzdur. Ben sağlıklı hiç kimseye özellikle de tansiyonu yüksek olanlara günde bir ya da iki çay kaşığından fazla tuz kullanmalarını tavsiye etmem.

Müftüoğlu, uzun yıllar yaşadığını ve çok sevdiğini söylediği Ankara’yı heyecan verici bulduğunu da belirterek, “ilk kez bir alışveriş merkezinde ziyaretçilerle bir araya geldim ve çok mutlu oldum. İnşallah bunu yine yaparız” dedi. Yoğun ilgi ve katılımla gerçekleşen söyleşide Müftüoğlu, kendisini dinlemeye gelenlerin tüm sorularına da cevap verdi.